Ilmastonmuutos
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
The Beast
|
 Ilmastonmuutos
Ihmisten kaikenlaiset päästöthän rikastuttavat ilmaperää ja näin voimistavat ilmastonmuutosta. Merkittävästi kasvihuonekaasuja syntyy esim. autolla ajaessa koska polttoaineet (fossiilisia) sisältävät mm. öljyä.
Koko Euroopan keskilämpötilahan on noussut jo melkein yhden celsiusasteen ylöspäin. Mutta ilmastonmuutoshan ei ole täysin ihmisestä riippuvainen, on epäilty että auringon säteily (?) olisi jotenkin muuttunut ja lämmittänyt ilmastoa.
Ilmastonmuutos on vielä mahdollista estää. Päästöjä pitäisi tosin esim. pelkästään Suomessa vähentää n. 60%. Tämä ilmastonmuutos kuitenkin on toisaalta katsoen riippuvainen ihmisestä, me nimittäin voimme estää sen tai ainakin hidastaa sen tuloa. Itse uskoisin että ihmiset pystyvät hidastamaan tätä ilmiötä mutta veikkaisin että Suomesta tulee katoamaan kunnollinen talvi, jäitä ei välttämättä järvissä nähdä.
On hyviä sekä huonoja puolia..
| 13.1.2008 11:54 |
|
|
|
|
Marsalkka Mahtimeisseli
|
Itse esitän ilmastonmuutoksen olevan "hevonpaskaa", mikäli sillä tarkoitetaan tätä ihmisen aloittamaa tai jatkamaa prosessia. Ilmastonmuutoksiahan on aina ollut käynnissä ja tulee olemaan, mutta itse uskon että ihminen ei ole "säädellyt" ilmastoa suuntaan taikka toiseen.
Kirjoitan lisää kommenttejani, kun tulee muita pointteja esille "vastaväitteinä". GreenFree Finlandissa on aika hyviä perusteita väittämilleni, vaikkakaan en ole ihan kaikessa samaa mieltä heidän kanssaan.
_________________ Ei se oo köyhä kenellä on vähän, vaan se joka toivoo enemmän.
|
| 13.1.2008 12:44 |
|
|
|
Raitokomniak
|
Tämä aihe on kyllä puhututtanut ihmisiä jo kauan, meillekin puhuttiin siitä viime syksynä koulussa kokonainen viikko, että tajuaisimme kuinka asiat ovat.
Ilmastonmuutos johtuu sekä ihmisistä että siitä auringon säteilystä, joka heikentää otsonikerrosta maan napa-alueilta. Aivan, pelkästään Suomessa pitäisi vähentää päästöjä hurjasti. Mutta sitä enemmän pitäisi pahempien teollisuusmaiden kuten Kiina ja Yhdysvallat, vähentää tuotantoaan.
Jos seuraavan kerran itse miettii kulutustaan ja tekee siihen jotain muutosta, ei se välttämättä auta vielä mitään. Mutta jos kaikki ajattelevat näin, kuten pitäisi, voitaisiin saada haittatekijät kuriin. Tosin ihmisistä monet ovat juuri sellaisia joita ei kiinnosta;
"kerranhan täällä vain eletään"
tai "eihän tässä ole vielä mitään muutosta tapahtunut"
tai sitten "ei minun tarvitse kun varmasti moni huolehtii asiasta"...
Jos kaikki ajattelisivat noin miten äsken kuvailin, ei asiat edistyisi.
Osaan ehkä kuvitella mitä Euroopan säiden lämpenemisestä loppujen lopuksi seuraa. Al Goren hyvän esimerkin mukaan, jos pohjoismanner sulaa, ja viileä vesi pääsee atlanttiin, golf-virta viilenee ja Eurooppaan saattaa syntyä uusi jääkausi, tai ainakin poikkeuksellisen kylmät olot. Lisäksi meren pinta voi nousta kaikkialla maailmassa jopa 7 metriä tai enemmän. Euroopan alhaisimpien maiden kuten Alankomaiden, Belgian ja Tanskan rannikot luultavasti jäävät veden alle.
Asiaa ei tässä vaiheessa muuta kuin vatvota ja vatvota ja saarnata nuorille ihmisille. Pian olisi aika tehdä jotakin, eikä kehittää yhä osuvampia iskulauseita, miten kulutusta voitaisiin vähentää. Luulen, että asian olennaisuuden tietävät lähes kaikki tässä maailmassa.
|
| 13.1.2008 12:56 |
|
|
|
Marsalkka Mahtimeisseli
|
Raitokomniak kirjoitti: lmastonmuutos johtuu sekä ihmisistä että siitä auringon säteilystä, joka heikentää otsonikerrosta maan napa-alueilta. Aivan, pelkästään Suomessa pitäisi vähentää päästöjä hurjasti. Mutta sitä enemmän pitäisi pahempien teollisuusmaiden kuten Kiina ja Yhdysvallat, vähentää tuotantoaan. Mutta he eivät vähennä. Suomen EU-edustajat antavat liikaa myönnötyksiä ja lupauksia, jonka takia Suomi on "joutunut" nytkin vähentämään eniten päästöjä kaikista EU-maista, vaikka Suomi on vähiten saastuttavia maita. Mielestäni Suomen ei pitäisi enään vähentää päästöjä, mikäli muutkaan eivät tee niin. Raitokomniak kirjoitti: Jos seuraavan kerran itse miettii kulutustaan ja tekee siihen jotain muutosta, ei se välttämättä auta vielä mitään. Mutta jos kaikki ajattelevat näin, kuten pitäisi, voitaisiin saada haittatekijät kuriin. Tosin ihmisistä monet ovat juuri sellaisia joita ei kiinnosta; "kerranhan täällä vain eletään" tai "eihän tässä ole vielä mitään muutosta tapahtunut" tai sitten "ei minun tarvitse kun varmasti moni huolehtii asiasta"...
Jos kaikki ajattelisivat noin miten äsken kuvailin, ei asiat edistyisi. Enitenhän nuo isojen maiden tehtaat saastuttavat, enkä usko että normaalien ihmisten päästöt ovat mitenkään verrattavissa niihin. Raitokomniak kirjoitti: Osaan ehkä kuvitella mitä Euroopan säiden lämpenemisestä loppujen lopuksi seuraa. Al Goren hyvän esimerkin mukaan, jos pohjoismanner sulaa, ja viileä vesi pääsee atlanttiin, golf-virta viilenee ja Eurooppaan saattaa syntyä uusi jääkausi, tai ainakin poikkeuksellisen kylmät olot. Lisäksi meren pinta voi nousta kaikkialla maailmassa jopa 7 metriä tai enemmän. Euroopan alhaisimpien maiden kuten Alankomaiden, Belgian ja Tanskan rannikot luultavasti jäävät veden alle. Al Gore, itse pääpiru. En itse ainankaan usko hänen perustavan teorioita millekkään faktalle, vaan luulen hänen "tietojen" perustuvan pelkille arvailuille ja teorioille.
Painotan etten itse mitenkään "vihaa luontoa" tai vähät välitä siitä, mutta en edelleenkään usko ihmisen vaikutukseen tällä hetkellä ilmaston muutokseen. En tiedä sitten miten tulee/tulisi käymään myöhempinä aikakausina, kun "saastetta" tulisi liikaa.
Hauskinta ilmastonmuutoksen väitöksissä on se, että "ennustukset" eivät ole käyneet melkein ikinä toteen, esim. hirmumyrsky Katrinan jälkeen ei ole tullut kähellekkään yhtä suurta hirmumyrskyjä Amerikan rannikoille, vaikka sinne ennustettiin tulevina vuosina monta kertaa isompiakin myrskyjä.
Tässä vielä tietoa ilmaston lämpenemisestä GreenFreen sivustoilta
|
| 13.1.2008 13:24 |
|
|
|
Legoman
Moderaattori
|
En ole liiemmin perehtynyt ilmastonmuutos-asiaan, joten vastaan aiheeseen pelkkien henkilökohtaisten stereotypioideni ja mielipiteiteni siivittämänä.
Henkilökohtaisesti minulle on aivan yhdentekevää, aiheuttavatko ilmastonmuutokset erilaisia ongelmia vai eivät. En voi millään uskoa, että omana elinaikanani maapallolla jouduttaisiin kärsimään esimerkiksi vedenpaisumuksista tai muista vastaavista luonnonilmiöistä, jotka ns. ihminen on omalla toiminnallaan aiheuttanut. Minua ärsyttävät suunnattomasti ne henkilöt, jotka suorastaan osoittavat niitä ihmisiä syyttävällä sormella, joita koko asia ei jaksa kiinnostaa.
Ajattelen ehkä hieman itsekkäästi etenkin tulevia jälkipolvia ajatellen, mutta asia ei vain yksinkertaisesti jaksa huolettaa minua. Tietenkin vähemmän kuluttamalla pystyisimme kenties ehkäisemään ilmastonmuutoksia, mutta kuten Annichan jo sanoikin, tulevat suurimmat päästöt muun muassa Amerikkojen puolelta.
_________________ krä
|
| 13.1.2008 14:07 |
|
|
|
hogok
Liittynyt: 25.9.2007 16:59 Paikkakunta: Taisit juuri tajuta lukeneesi tämän tylsän lauseen
|
Tämä ilmastonmuutos asia Suomessa on mielestäni ihan täyttä paskaa. Viherpiipittäjät puhukoot mitä tahansa, se on ihan paskapuhetta että ilmastonmuutos pystyttäisiin tässä vaiheessa enää pysäyttämään sillä, että Suomessa nyt aletaan sitten kulkemaan busseilla ja pyörillä paikasta toiseen ja vähentämään päästöjä kun suuret teollisuusjätit saastuttavat planeettaa päivässä enemmän kuin koko Suomi monissa monissa vuosissa. En anna näiden puheiden vaikuttaa omaan elämääni. Sitten kun asiaan puututaan niin suuressa Amerikassa ja muissa valtavissa teollisuusmaissa niin minä menen ostamaan sen puolen vuoden bussikortin ja pyöräilen lähimetsään halailemaan puita.
_________________ sincerely, hogok.
Time, don't let it slip away.
|
| 13.1.2008 20:56 |
|
|
|
Martsu
Moderaattori
|
Tuo GreenFree Finland oli muuten aika mielenkiintoinen linkki. Olen kaiketi aika itsekäs kun en välitä koko ilmastonmuutoksesta paljoakaan. Mutta oikeastaan kun luin tuota GreenFreetä, niin aika vakuuttavasti ilmaisi että ihminen on ehkä vain 5% siitä syystä mikä aiheuttaa ilmastonmuutoksen.
Tuo Al Gore taas, katsottiin koulussa dokumentti, ja oli juuri tuo Al Goren joku esitelmätyylenen homma ilmastonmuutoksesta. No muistaakseni tässäkin oli asiaa tästä että eurooppaan tulisi uusi jääkausi etelämantereen sulamisen myötä. No mutta eikös se silloin ole sama asia kuin viime jääkauden aikaan? Kaiketi sekin sulaisi jossain vaiheessa, ja maapallokin olisi entisellään. Ja tuli mieleen että jaakausi olisi tavallaan aina maapallon "resetoiva" aikakausi, joka tapahtuu aina kun maapallomme on menossa huonoon suuntaan. Tavallaan maapallomme oma immuunijärjestelmä. No tiedä siitä sitten...
Lainaa: “Nykyään eletään maapallon historian lämpimintä aikaa.”
Maapallolla on usein ollut yhtä lämmintä kuin nykyisin ja jopa lämpimämpää, myös verrattain lähihistoriassa. Esimerkiksi nk. keskiajan lämpimällä jaksolla viime vuosituhannen alussa keskilämpötilat olivat vähintäänkin nykyisellä tasolla — joidenkin tutkimusten mukaan ainakin pohjoisella pallonpuoliskolla 0,5-1,0 astetta nykyistä korkeampia — satojen vuosien ajan.
Tämä jakso olikin yksi ihmiskunnan historian kulta-ajoista, kun muunmuassa Keski-Euroopassa lämmön tuoman vaurauden turvin rakennettiin valtavia katedraaleja ja viikingit asuttivat ja viljelivät tuolloin vehreää Grönlantia. Olet varmaan joskus ihmetellytkin, miksi kartalla yhdeltä suurelta jäätiköltä näyttävää aluetta kutsutaan Vihreäksi maaksi. Juuri siksi. Grönlannin keskilämpötilat keskiajan lämpimällä jaksolla saattoivat olla jopa useita asteita nykyistä korkeammat.
- GreenFree Finland.
No, onkos se nyt niin kamalaa, kun se on ennenkin ollut, ja siitä on selvitty? Tämähän voi olla ihan normaalia, ihmiset vain tekevät niin suuren haloon asiasta, kun luulevat sen olevan ihmisen ansiota. Ja vaikka olisikin, niin ei me viellä missään vaarassa olla. katsotaan sitten uudelleen ku se on noussut 10 celsiusastetta. 
| 13.1.2008 21:04 |
|
|
|
Marsalkka Mahtimeisseli
|
Ecchi kirjoitti: Lainaa: “Nykyään eletään maapallon historian lämpimintä aikaa.”
Maapallolla on usein ollut yhtä lämmintä kuin nykyisin ja jopa lämpimämpää, myös verrattain lähihistoriassa. Esimerkiksi nk. keskiajan lämpimällä jaksolla viime vuosituhannen alussa keskilämpötilat olivat vähintäänkin nykyisellä tasolla — joidenkin tutkimusten mukaan ainakin pohjoisella pallonpuoliskolla 0,5-1,0 astetta nykyistä korkeampia — satojen vuosien ajan.
Tämä jakso olikin yksi ihmiskunnan historian kulta-ajoista, kun muunmuassa Keski-Euroopassa lämmön tuoman vaurauden turvin rakennettiin valtavia katedraaleja ja viikingit asuttivat ja viljelivät tuolloin vehreää Grönlantia. Olet varmaan joskus ihmetellytkin, miksi kartalla yhdeltä suurelta jäätiköltä näyttävää aluetta kutsutaan Vihreäksi maaksi. Juuri siksi. Grönlannin keskilämpötilat keskiajan lämpimällä jaksolla saattoivat olla jopa useita asteita nykyistä korkeammat. - GreenFree Finland. Tuossa on hauskaa myös se, että "puunhalailijat" valittavat Grönlannin sulamisesta, vaikka se on tuon mukaan ollut joskus viljelyskelpoista maata.
Vielä tuosta jääkaudesta: Jääkausi on uusiutuva ilmiö, ja uskon ihmisen selviävän siitäkin, mikäli ollaan vielä samalla kehityksen tasolla kuin nykyään (tai mikäli ollaan vielä olemassa).
|
| 14.1.2008 17:35 |
|
|
|
|
Aika nopeesti tota muutosta on tullut. Olen alkanut vähän katsomaan sähkönkulutusta, kierrätystä yms. Tietenkin haluasin, että ihmiset pystyvät elämään maapallolla vielä pitkään, koska tämä on hyvä paikka elää. En tietenkään suhtaudu asiaan mitenkään ylimielisesti tai todella "vihreästi" vaan koitan vain säästää jonkin verran luontoa ja rahaa. Kannattaa muistaa se, että sähkön, veden, energian säästäminen on rahaa. Samoin, jos kävelisit tai menisit joukkoliikenteellä, etkä autolla niin se säästäisi luontoa ja rahaa.
|
| 27.1.2008 02:43 |
|
|
|
Marsalkka Mahtimeisseli
|
V kirjoitti: Samoin, jos kävelisit tai menisit joukkoliikenteellä, etkä autolla niin se säästäisi luontoa ja rahaa. Muistaakseni jonkun Top Gearissa esitetyn brittitutkimuksen mukaan (ainankin) täydetkin junat saastuttavat yhtä ihmistä kohti enemmän kuin täysi henkilöauto.
|
| 27.1.2008 13:52 |
|
|
|
|
Mahtimeisseli, tuota on vähän vaikea uskoa, koska 100 ihmistä ja kaikki käyttää autoa niin se saastuttaa paljon, mutta jos ne 100 olisi junassa se ei voi saastuttaa niin paljoa, koska se juna käyttää aina saman verran energiaa, ehkä vähän enemmän, mutta ei vedä vertoja autolle. Se TopGear nyt on ihan ihme ohjelma ja ne kun on jtn autohulluja niin tietenkin väittää tollasta.
|
| 27.1.2008 20:31 |
|
|
|
Marsalkka Mahtimeisseli
|
Ville kirjoitti: Mahtimeisseli, tuota on vähän vaikea uskoa, koska 100 ihmistä ja kaikki käyttää autoa niin se saastuttaa paljon, mutta jos ne 100 olisi junassa se ei voi saastuttaa niin paljoa, koska se juna käyttää aina saman verran energiaa, ehkä vähän enemmän, mutta ei vedä vertoja autolle. Se TopGear nyt on ihan ihme ohjelma ja ne kun on jtn autohulluja niin tietenkin väittää tollasta. Tuokin kyllä vähän riippuu junasta ja autosta, mutta en uskalla sanoa mitään. Mitenköhän paljon dieselmoottorilla varustettu juna kuluttaa yhtä ihmistä kohden per 100m? Vähiten kuluttavat nykyiset 4-paikkaiset sarjavalmisteiset autot eivät kuluta kuin ~3 litraa dieseliä per 100km. Lisäksi en tiedä minkälaisia polttoaineseoksia junat käyttävät. Tämän lisäksi on myös monta muuta asiaa, mitkä vaikuttavat saastuttamiseen.
Ja kyllähän tuo Top Gearissa kuultu tutkimus miussakin kuitenkin vähän epäilystä herättää
|
| 28.1.2008 00:10 |
|
|
|
Tervaturpa
|
Itse olen huolissani ilmastonmuutoksesta ja olen asiaan perehtynyt monien artikkeleiden ja tutkimusten kautta. Vaikka ilmastonmuutos ei virallisesti vaikuttaisikaan vielä meidän elinaikanamme kovin suuresti, on jo nykyään nähtävissä melko selviäkin merkkejä ilmaston lämpenemisen "saapumisesta". Hyvänä esimerkkinä olkoon nämä nykyiset Suomen talvet, jotka ovat viime vuosina olleet hyvin oikukkaat. Etelässä ei ole lunta ja pohjoisen paukkupakkaset ovat historiaa.
Joku "vähätteli" tässä jäätiköiden sulamisen vaikutusta. Vaikutus on suurempi, mitä monet kuvittelee, sillä tutkimusten mukaan esimerkiksi New York peittyisi veteen kokonaan ja jäisi asuinkelvottomaksi. Veden noususta seuraisi suuret pakolaisvirrat ympäri maailmaa, mutta kysymys kuuluu: mikä maa pystyy ottamaan kovin suuren määrän pakolaisia kerrallaan vastaan?
Ilmastonmuutokseen pystymme vielä vaikuttamaan osaltamme ja erityisesti maailman suurin päästöjen tuottaja Yhdysvallat pitäisi saada mukaan "ilmastotalkoisiin". Yhdysvallat tosin ei ota kantaa millään muotoa asiaan ja se on melko epäreilua, kun esim. EU:ssa pyritään tosissaan vähentää päästöjä, niin Yhdysvalloissa vain pörrätään autoilla entistä enemmän ja sähkönkulutus kasvaa vuosi vuodelta. Katsokaamme sitten muutamien kymmenien vuosien kuluttua, mikä on maailman tila, jos muutosta ei aleta hillitsemään. Ehkä Suomessakin on silloin talvet kokonaan poissa ja ollaan lämpimän puolella koko vuosi. Joidenkin mielestä se olisi hyvä asia, mutta kokonaisuutta ajatellen kyseinen tilanne olisi erittäin huolestuttava.
|
| 26.2.2008 19:53 |
|
|
|
Tinttamiau
|
 Re:
Stene kirjoitti: Oon pitkään miettiny, että siis, kun ilmasto lämpenee niin juu, jäätiköt sulaa. Niin miten voi tulla uusi jääkausi, jos ilmasto on jumalattoman lämmin? Jos golf-virta kääntyy, niin sillon tulee kylmää, mutta kun on valmiiksi jo tosi kuuma, niin sittenhän ollaan takasin tossa alkuasetelmassa.
Ja Suomeen tuskin tuo vedenpaisumus vaikuttaisi, pressan linna saattas jäädä tosin veden alle. Se Valehtelijoiden Klubi saa luvan tuhhoutuakkii. Mutta asiaan. Minusta ilmastonmuutos on melekosta hölynpölyä. Nii, miten voi tulla jääkausi jos edellinen on vasta haihtumassa.
_________________hint: knee deep means i can still suck cock 
|
| 9.6.2009 01:41 |
|
|
|
Kasvishampurilainen
|
 Re: Ilmastonmuutos
Evoluutio on ihmistä isompi. Ei tästä koidu mitään haittaa, ellei meille itsellemme.
| 10.6.2009 14:55 |
|
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia viestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.
|
|