Re: Pelikulman hämärä historia
Kaikki alkoi joskus vuosien 1999 ja 2000 vaihteessa. Esimmäinen ulkoasu oli tehty Microsoft Publisherilla, mutta siitä ei minkäänlaisia screenshotteja ole jäljellä. Ainoat viittaukset sivuston pariin ensimmäiseen vuoteen löytyvät
Archive.orgin arkistoista.
Muutaman kuukauden jälkeen sivun avauksesta tutustuin HTML-kieleen ja tein uuden ulkoasun
SuperHTMLPad-nimisellä ohjelmalla, joka onkin siitä lähtien löytynyt Pelikulman ohjelmavalikoimasta. Tässäkin vaiheessa sivut olivat vielä melko karut frameineen ja vilkkuvine gif-kuvineen.
Tähän asti sivut olivat sijainneet Saunalahden modeemiliittymän mukana tulleessa kotisivutilassa osoitteessa saunalahti.fi/lhakanen. Vuoden 2002 loppupuolella modeemiliittymä vaihtui ADSL:ään ja samalla meni vanha kotisivutila. En tässä vaiheessa vielä löytänyt kunnollista ilmaista sivutilaa, joten sivut olivat toimimatta lähes puoli vuotta.
15.3.2003 päätin kuitenkin palauttaa sivut eloon ja hankin ilmaistilan Brinkster.comista. Tällä kertaa sivun ulkoasuna oli Freelayouts.comista otettu valmispohja:

Marraskuussa 2003 sivut siirtyivät Brinksteristä hetkeksi Sunpontiin ja lopulta tammikuussa hyvän ystäväni
Nikon tarjoamaan MBnet-sivutilaan. Samalla mukaan kuvioihin tuli myös PHP ja dynaamisen sivujärjestelmän avulla sivujen ylläpito helpottui hieman.
Muutama kuukautta myöhemmin, maaliskuussa 2004 ulkoasu muuttui taas kerran. Tällä kertaa pohja oli suurimmaksi osaksi itse tehty.

.
3.7.2004 keskustelufoorumi avattiin. Aluksi ohjelmistona oli PBLang, koska MBnetissä ei ollut Mysql-tietokantaa. Muutamien ensimmäisten kuukausien aikana foorumille kirjoitettiin noin 2000 viestiä ja ahkerin kirjoittaja tuona aikana oli
Legoman. Muista käyttäjistä ei minulla juuri muistikuvaa ole.
29.9.2004 ostin Pelikulma.net-domainin ja Webhotellin Neobitti.comista. Foorumisofta muuttui samalla phpBB:ksi, mutta minkäänalaista Pblang -> phpBB -converteriä en löytänyt, joten foorumi jouduttiin aloittamaan alusta. Leggis oli foorumin perustamishetkellä paikalla ja kaikkien aikojen ensimmäinen viesti olikin hänen "
foorumin nollaamisessa ei ollut järkeä". En itse asiassa tiedä, mihin tuo viesti on kadonnut. Luultavasti joku moderaattori tai minä sen jossain vaiheessa poistin. Domainin hankinnan yhteydessä myös sivun ulkoasu muuttui:

Kuvassa olevat päivämäärät ja kävijäluvut eivät pidä paikkaansa, koska itselläni ei tältä ajalta ole päivityksiä tallessa.
Kyseinen ulkoasu ei kuitenkaan kauan ehtinyt olla toiminnassa, vaan 4.11.2004 se vaihtui:

Tämä on itse asiassa ollut ainoa skaalautuva ulkoasu Pelikulmasssa.
Seuraava ulkoasu tuli käyttöön 26.3.2005 ja se näytti kutakuinkin seuraavanlaiselta:

Huhtikuussa 2005 sivusto siirtyi Neobitistä Futuroniin, minkä takia foorumi oli muutaman viikon toimimattomana.
2.10.05 ulkoasu muuttui nykyistä edeltävään versioonsa:

IRC-kanava #pelikulma.net perustettiin QuakeNettiin 9.03.06
Ale-BaBan ehdotuksesta.
Huhtikuun 2008 aikana koodasin sivun kokonaan uusiksi. Tietojen säilytystapa vaihtui tekstitietokannoista SQL-tietokantaan ja sivuston koodi yleensäkin muuttui paljon tehokkaammaksi. Useiden ulkoasuhahmotelmien jälkeen sain lopulta aikaiseksi itseäni miellyttävän ratkaisun, joka otettiin käyttöön 30.4.2008.

Siinäpä se Pelikulman hämärä historia lyhyesti. Ulkoasuja on ollut siis laskujeni mukaan yhteensä yhdeksän, joista seitsemästä on vielä screenshotit olemassa. Vanha, vuodelta 1999 oleva osoite
Jesse321.cjb.net toimii muuten edelleen, ja vieläkin jotkut vanhat patut sitä käyttävät ainakin serverin logien mukaan.
EDIT: Pientä korjailua.